Posuzování historické hodnoty veteranů
Je zde velmi jednoduše rozebrán stav historického vozidla z pohledu historické hodnoty. A také postup opravy, kdy vozidlo neztrácí historickou hodnotu.
V posledních letech majitelé vozidel přistoupili na myšlenku, že nejen renovované vozidlo je ten pravý veterán. Bylo to dáno navýšením nákladů na renovace a otevření trhu s historickými vozidly. Potenciální kupec je ochoten dát za vozidlo v původním stavu vyšší částku než za vozidlo renovované.
Z pohledu historie jde o kladný posun. Nic není jen bílé a černé. Někteří majitelé historických vozidel považují každé vozidlo za skvost a dobovku. Čím je více rezaté a v provozu, tím větší klenot.
- Za dobový stav je možno považovat vozidlo, které vykazuje pouze povrchovou rez v objemu 20%, případně je tato rez odstraněna a povrch ošetřen a zakonzervován.
- Za dobový stav je možno považovat vozidlo, které mělo povrchovou rez, ta byla odstraněna a vozidlo je zakonzervované. Opotřebované díly jsou ponechány ve stavu, jak se dochovaly. Tato vozidla by se měla používat, jako vozidla určená na výstavy.
- Vozidlo vykazující povrchovou rez v rozsahu větším než 50%, která není nijak ošetřena, je klasifikováno jako vrak - vozidlo kde je nutná oprava
- Vozidlo vykazující hloubkovou rez, která znehodnotila jednotlivé součásti je klasifikováno jako vrak - vozidlo vyžadující kompletní opravu
Tržní ceny z historického pohledu
Tržní ceny někdy tyto parametry potírají. Z pohledu historického a skutečné ceny vozidla je zapotřebí tyto informace brát jako jednu z položek, určující finanční náročnost projektu.
Chyby při opravách veteránů
Zastavíme se u chyb, kterých se majitelé veteránů, při jejich opravách, dopouštějí a snižují si do budoucna hodnotu vozidla.
- Vozidla po opravě vykazují vyšší kvalitu zpracování než byla při samotné výrobě
- toto není jednoduché uhlídat s ohledem na dnešní technologie a dostupnost původních materiálů. - Vzhled vozidla (co je lesklé je pěkné a to pravé). Většina vozidel byla vyrobena jako spotřební zboží, hlavní kritérium byla ekonomika výroby.
- Použití nových technologií na nevhodných místech. Provedené nevratné zásahy do vozidla
- Použití nevhodného spojovacího materiálu na místech, která jsou viditelná. Stále není problém nakoupit spojovací materiál odpovídající původnímu. Jen je potřeba vyhledat tu správnou firmu popř. upravit stávající spojovací materiál. Morem jsou šrouby na křížový šroubovák.
- Vydávají vše za původní a originální (uloženku). Jen naprostý laik si může myslet, že za 30-70let provozu se žádné opotřebení neprojeví, pokud bylo vozidlo používáno.
- Nepřiznají kopie vozidel (jde hlavně o motocykly). Je-li kopie precizně udělaná, není důvod se tím tajit nebo to zakrývat.
Na závěr každé vozidlo, které se dochovalo a vrátí se do provozu nebo jen na výstavu je přínosem k uchování umu a historie.
Autor: Jiří Červený